|
Bjergbanen
i Lemvig |
|
Lemvig St. - Lemvig Havn
|
Lemvig Banen's
historie.
Kilde : Lemvig Købstads Historie af J. Søndergaard Jacobsen.
Udgivet 1969 af Lemvig Museum.
Landeveje og Jernbaner.
At en by har let Forbindelse til Omverdenen er af
vital Betydning for den. Fra andre Egne af Landet vil man maaske sige, at Lemvig er
afsides beliggende. Saaledes fortæller E. Falbe-Hansen, at han i Sommeren
1860 skulde tiltræde en Stilling som Dommerfuldmægtig her i Byen, var hans Moder meget
bekymret, da han tog Afsked med hende i Odense. "Det var, som jeg skulde til
Sibirien. Selv var jeg ogsaa meget betænkelig ved at forestille mig de nye Forhold i den
afsides Egn, som jeg kun ved 3 Døgns uafbrudt Rejse pr. Diligence kunde naa". - Men
selv om det for andre kan synes afside, føles det jo ikke saadan af dem, der bor her. Da
det for nogle Aar siden blev fremført over for en af Egnens Beboere, at vi boede noget
afsides, afviste han dette paa det bestemteste og anførte bl.a. følgende
Argument:"Nær en taa'r herfræ om æ Mor', saa er en i Kjøvenhavn aj Awten !"
- Saa var den Beskyldning vist hjem. Hvor vilde vedkommende ikke have triumferet, om han
havde oplevet Lyntogenes Tid !
Et stort Afbræk for Byen maa det have været, da Havet gennembrød Tangen ved
Agger. Hidtil havde man regnet den sydlige Del af Thy med til Lemvigs Opland, og den
landværts Forbindelse mellem Hardsyssel og Thy var foregaaet over Lemvig. Det maa have
haft stor Betydning for Byen, undertiden ogsaa paa en uheldig Maade, naar fremmede Tropper
i Krigstider huserede helt herovre ved Vestkysten og skulde denne Vej for at komme til
Thy.
Fra 1825, da Vesterhavet under en Stormflod brød gennem Tangen ved Agger, var
denne Forbindelse med Thy afbrudt - for det var jo ikke alle, der kunde se paa det som
Thyboen, da han kørte løbsk ned af Kobberød Bakke. Han havde da Sindsligevægt nok til
at sige til sin Sidemand paa Agefjælen : "No wil di snaar fo fremmed' i Lemwig
!". Da forbindelsen nordpaa var svigtet, varede det ikke længe, inden Landet
oplevede en Periode, hvor der byggedes Landeveje. Det tog sin Begyndelse henimod
Aarhundredets Midte, først paa Øerne; men omsider naaede Reformerne ogsaa til "den
fjerne Afkrog af Verden, der hedder Vestjylland", som Børge Janssen udtrykker det.
Den gamle Vej over Skærumbro til Ringkjøbing slyngede sig ud og ind, mest som sandede
Hjulspor; endnu kan der findes Rester af den, hvor Jorden ikke har været dyrket. Den blev
nu afløst af en bred, næsten lige "Chaussé", æ Skæsé, som det hed i Egnens
Maal. Da Falbe-Hansen i 1860 gjorde Rejsen hertil, betegner han Vejen op ad Vestkysten som
nyanlagt. Da han paa Trediedagen efter at have taget Afsked med sin grædende Mor nærmede
sig Lemvig, kørte de milevidt i Skærver, som ikke var tromlede, Fod for Fod, over sort
Hede det meste af Vejen.
Ogsaa østpaa blev der anlagt en Landevej gennem Nr. Lem, Nr. Nissum og ad Remmer
Strand til Humlum, hvor den stødte
til Vejen fra Oddesund. Denne Vej, der kaldes Oddesund- vejen og omkring 1800 blev
betegnet som ny, blev 1854 overtaget af Amtet og derefter ud- bygget og istandsat, men den
fik ikke det Linealpræg som Ring- købingvejen. Den Vej, som fra Lemvig fører gennem
Fabjerg og Gudum til Struer og almindeligt betegnes som "søndre Landevej", er
først gennemført adskillige Aar senere og ikke som Amtsvej. Den findes ikke paa
Generalstabskortet fra 1882. Fra den nordlige Del af Fabjerg maatte man da tage Turen til
Lemvig ad en Vej forbi Sdr. og Nr. Skafsgaard i Nr. Nissum, hvor man ved sidstnævnte
Gaard stødte til Amtsvejen.
Det var ogsaa i disse Aar, der blev arbejdet paa at faa Landet forsynet med
Jernbaner. Den første blev aabnet 1847 ; det drejede sig dog kun om de 4 Mil fra
København til Roskilde ; men efter Treaarskrigen blev der rigtig taget fat.
Omkring 1860
projekterede man den jydske Tværbane fra Langaa til Struer, og det var oprindelig Tanken,
at den skulde have fortsat til Lemvig, men det blev forpurret af Bystyrelsen i Lemvig. Den
før nævnte Dommerfuldmægtig E. Falbe-Hansen fortæller, at en Dag kom hans Principal,
By- og Herredsfoged Justitsraad Møller, hjem fra et Møde i Borgerrepræsentationen med
nogle Optegnelser og sagde, at man havde vedtaget at bede Ministeriet om at blive fri for
at faa den Bane til Byen. Nu blev saa Falbe-Hansen sat til efter disse Optegnelser og Hr.
Møllers Vejledning at affatte en saadan Skrivelse, hvad han gjorde trods sin Forbavelse
over, at Byens "vise Fædre" kunde indtage et saadant Standpunkt. Skrivelsen
havde ogsaa den tilsigtede Virkning. Banen blev ført fra Struer til Holstebro i Stedet
for til Lemvig.
Rigtigheden af Falbe-Hansens Fremstilling er imidlertid draget i Tvivl af Chr.
Møller-Hansen i Bogen om Andrup-slægten. Han begrunder sin Tvivl med, at den omtalte
Skrivelse ikke kan findes i DSB's Arkiver. Men selv om det er Tilfældet, at en saadan
Skrivelse er blevet indsendt, behøver Lemvig dog ikke at skamme sig af den Grund. En
saadan Ængstelse for, at Jernbanen skulde skabe uønsket Konkurrence fra
"Nabobyer", kender man ogsaa andetsteds fra, bl.a. fra Aahus, hvor man nok kunde
finde sig i at faa en Bane Nord paa til Randers, men ikke vilde have den ført Syd paa, da
man saa frygtede Konkurrence fra Hamborg. Falbe-Hansen siger, at hans Artikel ikke grunder
sig paa skriftlige Optegnelser, "men kun paa min fortræffelige Hukommelse, i hvilken
jeg bevarer et saa levende Billede af de Oplevelser, jeg agter at skildre, saa de staa for
mig, som om de ere passerede for ganske kort Tid siden".
Som nævnt endte Banen østfra i første Omgang i Holstebro, men da den derfra
nogle Aar senere skulde føres videre, var man i Lemvig alligevel ængstelig for at blive
sat uden for Jernbanenettet, og Byraadet samledes derfor til Møde 2. Februar 1868, og der
forhandlede man om, "hvorledes man bedst kan virke hen til, at Lemvig kan indlemmes i
Jernbanenettes Gode, og det blev vedtaget, at Købmand H. C. Schou i Sagens Interesse rejser til
København for at tage Del i den Deputations Forhandlinger, som der holder Møde d. 4. ds.
og der virke hen til at Banen om muligt forlægges til Lemvig".
Det kom der jo altsaa ikke noget ud af; men da det var fastlagt, at Banen fra
Holstebro skulde gaa mod Vest til Vemb og derfra sydpaa over Ringkjøbimg og Skjern til
Esbjerg, var man klar over, at man nu maatte søge Forbindelse med denne Bane, og det
naturligste vilde da være en Bane fra Lemvig til Vemb. Allerede 3. Maj 1873 var man saa
vidt, at man kunde forhandle om Byens Tilskud til denne Bane, der skulde bygges som
Privatbane. Man lovede et Tilskud paa 12.000 Rdl. og regnede med, at private Mænd i Byen
vilde tegne sig for ca. halvt saa meget. Da der senere blev Tale om en østlig og en
vestlig Linieføring, var man i Byraadet mest glad for den østlige og lovede, at kunde
den blive gennemført, vilde man forhøje beløbet til 22.000 Rdl.; i modsat Fald vilde
man kun yde 4000 Rdl. Da man 25. Juni 1875 igen havde Banen til Behandling, var Ruten
fastlagt. Da nævnes Banegaard oven for Byen og Stationer ved Ramme Kirke og ved
Bækmarksbro. Man gik ind paa, at Kommunen overtog de Aktier, som ved den private Tegning
kom til at mangle i 20.000 Kr. Endvidere paatog man sig at anlægge en Gangsti fra Byen op
til Banegaarden, og man søgte om, at der til dette Formaal maatte ydes 1000 Kr. af
Ekspropriationsfonden, mod at Byen paatog sig Forpligtelsen til i al Fremtid at
vedligeholde Stien uden Udgift for Jernbanen.
Den 20. Juli 1879 blev saa Banestrækningen indviet, og 2 Maaneder senere valgte Byraadet
H. C. Schou til at repræsentere Byen i Jernban- ens Bestyrelse. Med Banens Aabning var
Byen kommet i bedre Forbindelse med det sydlige Opland, og da Banen saa i 1899 af et nyt
A/S blev forlænget til Thyborøn, var der ogsaa knyttet Kontakt med denne Del af
Oplandet, noget der senere skulde vise sig at være af stor Betydning i Isvintre, hvor man
havde Forbindelse med den isfri Havn i Thyborøn. De to Selskaber blev senere forenet til
eet Selskab, og Staten overtog Strækningen Harboøre-Thyborøn.
Den første Stationsbygning nedbrændte 1908. Den nye blev opbygget i 2 Etager,
medens den første kun paa den midterste Trediedel havde haft denne Højde. Den
Jernbaneforbindelse med Struer, som man ved det første Baneanlæg var gaaet Glip af,
spøgede stadig i Tankerne, og 29. Juni 1915 blev der efter Indbydelse af Driftbestyrer
Petersen afholdt et Møde paa Jespersens Hotel, hvor man drøftede et Forslag om Anlæg af
en Privatbane fra Lemvig Station over Rom,Fabjerg, Nr. Nissum, Gudum og Resen til Struer,
saaledes at man afbenyttede Lemvig Station og Sporet paa Vemb-Lemvig-Banen til et Punkt ud
for Rom Kirke og Sporet paa Oddesund-Banen ca. 3½ km fra Struer.
Man var dog enig om, at dette Projekt vilde faa en uheldig Virkning for Lemvig
nedre By, med mindre der kunde etableres en Forbindelse til denne og anbringes en Station
neden for Bakkerne, f.eks. ved Lemvig Sø. Byraadet synes allerede paa det Tidspunkt at
være gaaet ind paa at yde et Tilskud paa 125.000 Kr. paa Betingelse af, at de Kommuner,
som Banen kom til at gaa igennem, ydede tilsvarende; men Byraadet erklærede nogle Dage
senere, at dersom Planen om en Station i den nedre Bydel kunde gennemføres, vilde man gaa
med til et væsentligt større Tilskud.
Udvalget, der arbejdede med Sagen, fik nu Forbindelse med Ingeniør Harald Rumph,
som kort efter kom til Lemvig og saa paa Forholdene. Han fandt, at Kravet om en Station
ved Søen let kunde imødekommes. I Begyndelsen af November samme Aar var Ingeniøren
færdig med sine Beregninger og Skitser angaaende Banegaardens Beliggenhed ved Søen,
Nedføring af Banen fra Dubgaard i Rom og Forbindelse med Havnebanen.
Nu skulde der gøres noget. Man maatte smede, medens Jernet var varmt, saa man
vedtog at lade Rumphs Beregninger og Redegørelse trykke og sende et Eksemplar til hvert
Sogneraadsmedlem i Fabjerg, Gudum og Nørre Nissum, og man fortsatte ihærdigt Arbejdet
med Sagen. I 1918 søgte man Koncession paa Banen, og Aaret efter forelaa Ministeriets
Betingelser, men de var af en saadan Art, at man ikke kunde antage dem uændret. Efter
adskillige Drøftelser og Ændringer blev Formen saadan, at den kunde godkendes. Byraadet
bevilgede 320.000 Kr., Banen blev vedtaget i Rigsdagen i Begyndelsen af Tyverne, og Linien
blev afstukket i Terrænet. I Nr. Nissum blev en mindre Bygning, som netop laa i den
afstukne Linie, revet ned. Ejeren, Seminarielærer Nik. Strøm, vilde ikke lægge Sten i
Vejen for Foretagendet. Det var vist det eneste synlige Resultat af Loven, for inden der
kunde tænkes paa at begynde Arbejdet, var Trafikken i saa høj Grad flyttet fra
Jernbanerne til Landevejene og blevet til Biltransport, saa Projektet aldrig blev
gennemført, og det betragtes vist nu af alle som en stor Lykke.
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane vedblev at have sin Betydning som Bindeled mellem
Byen og det gode Opland og som Middel til at komme i Forbindelse med Statsbanerne og
dermed give Adgang til den store Verden. I sidstnævnte Henseende maatte man dog
undertiden stille sine Krav til DSB, naar der fra den lokale Baneledelses Side blev gjort
for lidt for at tilpasse sig efter Forholdene, saa Afbenyttelsen kunde blive til størst
mulig Fordel for de rejsende.
Banens Betydning for Lemvig ses af, hvor meget den er blevet benyttet. I
Driftsaaret 1925-26 befordredes 230.504 rejsende, og Totalmængden af Gods udgjorde 77.126
Tons, deraf alene fra Lemvig 63.365 Personer og 19.789 Tons Gods, mens der i Byen blev
udladet 9.749 Tons. I Driftsaaret 1931-32 blev der foretaget 190.555 Rejser, hvilket dog
var en lille Nedgang fra Aaret før, og Indtægten deraf var 164.876 Kr., hvilket var en
Nedgang paa et Par Tusinde Kr. Godsmængden var ligeledes gaaet lidt tilbage. Den udgjorde
52.517 t, og Tilbagegangen i Betalingen herfor var ca. 65.000 Kr. Hele Driftsindtægten
var 484.873 Kr., og Udgiften 487.862 Kr., altsaa et mindre Underskud. I Aarene under anden
Verdenskrig havde Banen her ligesom andre Privatbaner Underskud, men det afbødedes noget
i Isvintrene ved, at meget Fragtgods landsattes i den isfri Havn i Thyborøn og
befordredes derfra videre med Banen. I Driftsaaret 1962-63 var Antallet af rejsende
264.844, og Indtægten derved var 400.384 Kr. Der befordredes af Gods og Kreaturer 34.173
Tons, hvilket gav en Indtægt paa 561.812 Kr.
|