I sommerens løb har cirka 5000 personer
besøgt Karen Blixen udstillingen på Museet for Religiøs Kunst. I efteråret ventes
ligeledes et stor antal gæster til særudstillingen "Gru og glæde".
Gru og glæde - i mødet mellem gotik og nutidskunst. Sådan er titlen på udstillingen,
der i efteråret kan ses på Museet for Religiøs Kunst. Udstillingen bliver en ophægning
af gotiske figurer fra Nationalmuseets middelalderafdeling og nyere værker af kendte
danske kunstnere. Der bliver tale om et enestående møde mellem træfigurer fra 13-1500
tallet, som normalt befinder sig i de mørke magasiner i Brede og meget sjældent
udstilles, og kunst af helt ny dato. 10 danske kunstnere har til inspiration fået fotos
af figurerne fra Nationalmuseet, men det egentlige møde finder først sted i det øjeblik
værkerne samles til udstillingen, der åbner lørdag den 24. august. Et samarbejde mellem
det store nationale kulturhistoriske museum i provinsen, der ikke er statsstøttet, er et
lige så sjældent møde som mødet i kunsten. Kan kunstnere i dag i ramme alvor forholde
sig til disse historiske levn, der i mange år har været gemt gadt af vejen ? Kan
nutidens kunstneriske udtryk overhovedet spejles i disse figurer ? De var jo oprindelig
ikke alene anbragt i kirkerummene af æstetiske grunde, men havde også en rolle at spille
i menneskenes religiøse liv. Nogle af figurerne har endda sikkert været genstand for
direkte tilbedelse. Skal man svare ud fra den interesse, kunstnerne har vist opfordringen
til at medvirke i udstillingen, må svaret være ja, men hvordan afsløres altså først
på lørdag. De 10 kunstnere er en blanding af garvede kirkekunstnere, en gruppe, der ikke
før i væsentlig grad har beskæftiget sig med religiøse motiver samt to yngre
kunstnere. Det drejer sig om : Martin Erik Andersen, Doris Bloom, Jørgen Boberg, Henrik
Have, Erik Heide, Bodil Kaalund, Leif Lage, Bjørn Nørgaard, Jytte Rex og Kristine
Roepstorff. Der udgives et katalog til udstillingen med tekster af leder af
Nationalmuseets middelalderafdeling, museumsinspektør Poul Grinder-Hansen, og leder af
Institut for Kunsthistorie på Århus Universitet, lektor Hans Jørgen Frederiksen.
Udstillingen kan ses indtil den 1. november 2002.
Klik her for at komme
tilbage til oversigt over tidligere udstillinger.
Kilde Lokalavisen Uge 34 - 2002 |